Υπέροχες εικονογραφήσεις του ιταλού μαέστρου
Ο Sergio Toppi (1932-2012) ήταν ένας εξαιρετικός ιταλός δημιουργός comics και εικονογράφος, με τη χιλιοειπωμένη φράση "αναγνωρίστηκε μετά θάνατον" να χαρακτηρίζει πολύ ταιριαστά (και άδικα) την περίπτωσή του. Από τη δεκαετία του '70, όταν και ξεκίνησε την πλούσια καριέρα του, ο Toppi συνεργάστηκε με τα πιο γνωστά ιταλικά και ευρωπαϊκά περιοδικά, παραδίδοντας αμέτρητες σύντομες δουλειές και εικονογραφήσεις στη γνωστή, αγαπημένη του θεματολογία - ιστορία, μυθολογία, εθνογραφία, γεωγραφία, και άλλα σχετικά -ία. Στο χώρο των comics τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Sharaz-De και The Collector, με το πρώτο να αποτελεί μία διασκευή των γνωστών αραβικών παραμυθιών "1.001 Νύχτες", και το δεύτερο τις περιπέτειες ενός τυχοδιώκτη που αναζητά ιστορικά κειμήλια ανά τον κόσμο.
Αν και πολύ ικανός και στην αφήγηση, ο Sergio Toppi ξεχώριζε πάντα, και συνεχίζει να ξεχωρίζει ακόμη για την άφθαστη εικονογραφική του ικανότητα και το αμέσως αναγνωρίσιμο, μαγευτικό καλλιτεχνικό του ύφος. Δάσκαλος τόσο στο ασπρόμαυρο όσο και το έγχρωμο, ο ιταλός δημιουργός γέμιζε τις σελίδες του με υπέροχα σχήματα, διακοσμητικά μοτίβα και "ζωντανές", τρεμάμενες κυματιστές γραμμές, χρησιμοποιώντας συγχρόνως πολύ αποτελεσματικά τους "κενούς" χώρους, με το τελευταίο αυτό χαρακτηριστικό του να μας φέρνει αμέσως στο μυαλό έναν άλλο σπουδαίο εικονογράφο (ίσως τον σπουδαιότερο), τον μεγάλο Moebius.
.....
Ο Toppi χρησιμοποιούσε πολύ συχνά στα comics του εξαιρετικές ολοσέλιδες συνθέσεις με ελάχιστο ή και καθόλου διάλογο, καθιστώντας τες πολύ "συγγενικές" με τις εικονογραφήσεις που παραθέτουμε εδώ. Δεν είναι τυχαίο οτι η πλούσια καριέρα του ιταλού μαέστρου, που διήρκησε αρκετές δεκαετίες, ξεκίνησε από το χώρο της εικονογράφησης στα μέσα της δεκαετίας του 50, για να επεκταθεί και στα comics στις αρχές των 70s. Οι πρωτοποριακές για την εποχή συνθέσεις των σελίδων του απελευθέρωσαν τα comics από τη "φυλακή" των panels (των κουτιών των comics), και γενικά της παραδοσιακής στοιχειοθέτησης και διάταξης, δίνοντας στις δουλειές του μία πολύ φρέσκια δυναμική και πλαστικότητα.
Ιστορικά και πολεμικά δράματα, περιπέτειες για νεαρούς αναγνώστες σε ανεξερεύνητες γωνιές του πλανήτη, μυθολογικές και θρησκευτικές ιστορίες ... ο Toppi δημιούργησε αμέτρητες τέτοιες δουλειές για τα ιταλικά περιοδικά Corriere dei Ragazzi, Il Giornalino, Linus, Alter Alter, Corto Maltese, Sgt.Kirk και άλλα. Ταυτόχρονα όμως φιλοτεχνούσε παρόμοιες εικονογραφήσεις με ιστορικά και εθνογραφικά θέματα για εφηβικά περιοδικά, επιστημονικά εγχειρίδια, ακόμη και εγκυκλοπαίδειες.
Όπως αναφέραμε και στην αρχή της ανάρτησης, ο σπουδαίος αυτός ιταλός δημιουργός παρέμεινε τραγικά και άδικα υποτιμημένος κατά τη διάρκεια της ζωής του, μην προλαβαίνοντας καν να δεί την έκδοση του αριστουργήματός του Sharaz-De στα αγγλικά. Το καλλιτεχνικό αυτό "έγκλημα" άρχισε να επανορθώνεται με τις εκδόσεις των Sharaz-De και The Collector από την εταιρεία Archaia (2012 και 2013 αντίστοιχα), με τη συλλογή εικονογραφήσεων Scenes from the Bible να ακολουθεί. Ας ελπίσουμε η σημαντική, αν και καμιά 50αριά χρόνια αργοπορημένη, αυτή προσπάθεια να συνεχιστεί, και το παγκόσμιο κοινό να ανακαλύψει επιτέλους το μεγαλείο ενός από τους πραγματικούς ευρωπαίους μαέστρους της 9ης τέχνης.
..
Ο Sergio Toppi (1932-2012) ήταν ένας εξαιρετικός ιταλός δημιουργός comics και εικονογράφος, με τη χιλιοειπωμένη φράση "αναγνωρίστηκε μετά θάνατον" να χαρακτηρίζει πολύ ταιριαστά (και άδικα) την περίπτωσή του. Από τη δεκαετία του '70, όταν και ξεκίνησε την πλούσια καριέρα του, ο Toppi συνεργάστηκε με τα πιο γνωστά ιταλικά και ευρωπαϊκά περιοδικά, παραδίδοντας αμέτρητες σύντομες δουλειές και εικονογραφήσεις στη γνωστή, αγαπημένη του θεματολογία - ιστορία, μυθολογία, εθνογραφία, γεωγραφία, και άλλα σχετικά -ία. Στο χώρο των comics τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Sharaz-De και The Collector, με το πρώτο να αποτελεί μία διασκευή των γνωστών αραβικών παραμυθιών "1.001 Νύχτες", και το δεύτερο τις περιπέτειες ενός τυχοδιώκτη που αναζητά ιστορικά κειμήλια ανά τον κόσμο.
Αν και πολύ ικανός και στην αφήγηση, ο Sergio Toppi ξεχώριζε πάντα, και συνεχίζει να ξεχωρίζει ακόμη για την άφθαστη εικονογραφική του ικανότητα και το αμέσως αναγνωρίσιμο, μαγευτικό καλλιτεχνικό του ύφος. Δάσκαλος τόσο στο ασπρόμαυρο όσο και το έγχρωμο, ο ιταλός δημιουργός γέμιζε τις σελίδες του με υπέροχα σχήματα, διακοσμητικά μοτίβα και "ζωντανές", τρεμάμενες κυματιστές γραμμές, χρησιμοποιώντας συγχρόνως πολύ αποτελεσματικά τους "κενούς" χώρους, με το τελευταίο αυτό χαρακτηριστικό του να μας φέρνει αμέσως στο μυαλό έναν άλλο σπουδαίο εικονογράφο (ίσως τον σπουδαιότερο), τον μεγάλο Moebius.
.....
Ο Toppi χρησιμοποιούσε πολύ συχνά στα comics του εξαιρετικές ολοσέλιδες συνθέσεις με ελάχιστο ή και καθόλου διάλογο, καθιστώντας τες πολύ "συγγενικές" με τις εικονογραφήσεις που παραθέτουμε εδώ. Δεν είναι τυχαίο οτι η πλούσια καριέρα του ιταλού μαέστρου, που διήρκησε αρκετές δεκαετίες, ξεκίνησε από το χώρο της εικονογράφησης στα μέσα της δεκαετίας του 50, για να επεκταθεί και στα comics στις αρχές των 70s. Οι πρωτοποριακές για την εποχή συνθέσεις των σελίδων του απελευθέρωσαν τα comics από τη "φυλακή" των panels (των κουτιών των comics), και γενικά της παραδοσιακής στοιχειοθέτησης και διάταξης, δίνοντας στις δουλειές του μία πολύ φρέσκια δυναμική και πλαστικότητα.
Ιστορικά και πολεμικά δράματα, περιπέτειες για νεαρούς αναγνώστες σε ανεξερεύνητες γωνιές του πλανήτη, μυθολογικές και θρησκευτικές ιστορίες ... ο Toppi δημιούργησε αμέτρητες τέτοιες δουλειές για τα ιταλικά περιοδικά Corriere dei Ragazzi, Il Giornalino, Linus, Alter Alter, Corto Maltese, Sgt.Kirk και άλλα. Ταυτόχρονα όμως φιλοτεχνούσε παρόμοιες εικονογραφήσεις με ιστορικά και εθνογραφικά θέματα για εφηβικά περιοδικά, επιστημονικά εγχειρίδια, ακόμη και εγκυκλοπαίδειες.
Όπως αναφέραμε και στην αρχή της ανάρτησης, ο σπουδαίος αυτός ιταλός δημιουργός παρέμεινε τραγικά και άδικα υποτιμημένος κατά τη διάρκεια της ζωής του, μην προλαβαίνοντας καν να δεί την έκδοση του αριστουργήματός του Sharaz-De στα αγγλικά. Το καλλιτεχνικό αυτό "έγκλημα" άρχισε να επανορθώνεται με τις εκδόσεις των Sharaz-De και The Collector από την εταιρεία Archaia (2012 και 2013 αντίστοιχα), με τη συλλογή εικονογραφήσεων Scenes from the Bible να ακολουθεί. Ας ελπίσουμε η σημαντική, αν και καμιά 50αριά χρόνια αργοπορημένη, αυτή προσπάθεια να συνεχιστεί, και το παγκόσμιο κοινό να ανακαλύψει επιτέλους το μεγαλείο ενός από τους πραγματικούς ευρωπαίους μαέστρους της 9ης τέχνης.
Μερικά εξαιρετικά εξώφυλλα για το Sharaz-De
η Valentina του Guido Crepax και ο Corto Maltese του Hugo Pratt
... από την υπέροχη σειρά με κάρτες Ταρώ που φιλοτέχνησε ο Sergio Toppi
..
Γυναίκες (με επιρροές από Gustav Klimt)
Λατρεμένος Toppi και ποτέ λησμονημένος στην όμορφη γωνιά σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τους αξιόλογους δημιουργούς είμαι Τσυπραίος - Δεν ξεχνώ.
ΔιαγραφήΚαλημέρες αγαπητέ ντόκτορ.