Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014

PLUTO

Naoki Urasawa X Osamu Tezuka = Αριστούργημα !





...
Το Χ ανάμεσα στα 2 "βαριά" ονόματα του υποτίτλου δε σημαίνει οτι συνεργάστηκαν στη δημιουργία του PLUTO, της εξαιρετικής αυτής σειράς manga επιστημονικής φαντασίας, αλλά οτι ο Naoki Urasawa, o αξιότερος εκπρόσωπος της νέας γενιάς mangaka, δανείστηκε τη μαγιά (ή μαγεία) από το θεό των manga Osamu Tezuka (1928-1989), την πολλαπλασίασε, και καρφίτσωσε στον ουρανό του κόσμου των comics ένα ακόμη αστέρι. Για να εξηγηθούμε καλύτερα, το Pluto είναι το remake μίας κλασικής ιστορίας του Tezuka από τη δεκαετία του 1950, διά χειρός του Urasawa, του εκπληκτικού δημιουργού των επίσης εκπληκτικών σειρών 20th Century Boys και Monster.

Η πρώτη ύλη για το Pluto είναι μία ιστορία του Astro Boy, του πιο γνωστού χαρακτήρα που δημιούργησε ποτέ ο Tezuka, με τίτλο The Greatest Robot on Earth. Η συγκεκριμένη ιστορία, που βρίσκεται στον 3ο τόμο της αγγλικής έκδοσης της Dark Horse, παραμένει μέχρι σήμερα η πιο αγαπητή από τους αναγνώστες περιπέτεια του Astro Boy, του μικρού αγοριού-ρομπότ με τις τεράστιες δυνάμεις και τη χρυσή καρδιά. Και έρχεται λοιπόν ο κύριος Naoki Urasawa εν έτει 2003 για να τολμήσει το αδιανόητο - να επιχειρήσει τη διασκευή ενός από τα "ιερά ευαγγέλια" των ιαπώνων comic fans μέσα από την εντελώς δική του, προσωπική ματιά και το θαυματουργό του πρίσμα. Και να τα καταφέρει αξιοθαύμαστα ! Παίρνοντας μία καθαρή περιπέτεια με μάχες μεταξύ ρομπότ που απευθύνεται σε μικρά παιδιά και μεταμορφώνοντάς τη σε ένα σφιχτοδεμένο ψυχολογικό θρίλερ με πολιτικές, κοινωνικές και φιλοσοφικές προεκτάσεις, ο Urasawa τόλμησε και πέτυχε το αρτιότερο remake στην ιστορία των comics !

Το Pluto δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στο περιοδικό Big Comic Original της εταιρείας Shogakukan την περίοδο 2003-2009, και έπειτα συλλέχθηκε σε 8 tankōbon (οι ιαπωνικοί, μικρού μεγέθους τόμοι). Στην αγγλική γλώσσα το μετέφερε η εταιρεία Viz Media. O Takashi Nagasaki βοήθησε τον Urasawa στο σενάριο, ο γιος του Osamu Tezuka, Macoto, επέβλεψε το όλο project, φροντίζοντας να μην απομακρυνθεί από το όραμα του πατέρα του, και η εταιρεία Tezuka Productions προσέφερε την πολύτιμη συνδρομή της στο μεγαλεπήβολο σχέδιο.







Η Υπόθεση
(NO spoilers - τα λέω πολύ γενικά)

Σε ένα μελλοντικό κόσμο, η ρομποτική τεχνολογία έχει εξελιχθεί τόσο ώστε εκατομμύρια ρομπότ ζούν ανά την υφήλιο ως πολίτες με ίσα δικαιώματα με τους ανθρώπους, προγραμματισμένα φυσικά να μη μπορούν να βλάψουν το ανθρώπινο είδος, όπως προστάζουν οι περίφημοι νόμοι της ρομποτικής του Isaac Asimov. Όταν όμως ξεκινάει μία μυστηριώδης σειρά δολοφονιών με θύματα τα 7 πιο εξελιγμένα ρομπότ του κόσμου και τους ιδιοφυείς επιστήμονες που τα δημιούργησαν, όλα τα στοιχεία δείχνουν οτι ο υπεύθυνος είναι επίσης ένα ρομπότ. Αυτό είναι πρωτόγνωρο για τις αρχές που προσπαθούν να διαλευκάνουν την υπόθεση, επειδή το ανδροειδές αυτό όχι μόνο έχει βρεί τρόπο να παρακάμψει τους νόμους της ρομποτικής, αλλά επίσης επειδή τα στοιχεία υποδεικνύουν οτι πρόκειται για ένα πανίσχυρο πλάσμα άγνωστης προέλευσης και απροσδιόριστων σκοπών.

Επικεφαλής της αστυνομικής έρευνας είναι ο Gesicht, ένα γερμανικό ανδροειδές της Europol (πώς λέμε Interpol) που ανήκει στην ελίτ των 7 ισχυρότερων ρομπότ του κόσμου. Μετά τα πρώτα 2 θύματα λοιπόν, τα εναπομείναντα τεχνολογικά θαύματα και οι επιστήμονες-πατέρες τους αρχίζουν να συνεννοούνται μεταξύ τους, σε μία προσπάθεια να αποφύγουν την κατάληξη των φίλων τους. Ο Gesicht λοιπόν, μαζί με τον τούρκο Brando, τον έλληνα Hercules, τον αυστραλό Epsilon και φυσικά τον ιάπωνα Atom (Astro Boy) αλλά και την αδερφή του Atom, Uran, διεξάγουν ο καθένας τις δικές του έρευνες προκειμένου να εντοπίσουν τον ένοχο. Ο Gesicht, ως έμπειρος ντετέκτιβ, καταφέρνει να βρεθεί στα ίχνη του εγκληματία, ανακαλύπτοντας στην πορεία σκοτεινές διασυνδέσεις και τρομακτικά στοιχεία που οδηγούν πολύ πίσω. Συγχρόνως όμως πρέπει να παλέψει με το παρελθόν του και τους προσωπικούς του δαίμονες, ταλαντευόμενος ανάμεσα στα σχεδόν ανθρώπινα χαρακτηριστικά του και στην τεχνητή του νοημοσύνη.

Τί ρόλο θα παίξει στα γεγονότα ο φυλακισμένος, ρομποτικός "Hannibal Lecter", τον οποίο συμβουλεύονται πολλοί από τους πρωταγωνιστές μας ? Ποιό είναι το μυστικό του υπέρτατου ηλεκτρονικού εγκεφάλου ? Και ποιό θα αποδειχθεί τελικά οτι είναι το ισχυρότερο ρομπότ της γης (The Greatest Robot on Earth) ?







Ο Naoki Urasawa παραδίδει ένα ακόμη αριστούργημα, ένα θρίλερ γεμάτο δράση, ένταση, αγωνία, ανατροπές και υπέροχα δομημένους και βαθείς χαρακτήρες, όπως άλλωστε μας έχει "κακομάθει" σε όλη τη διάρκεια της σπουδαίας καριέρας του. Η διασκευή της πρωτότυπης ιστορίας είναι απλά υποδειγματική, δίνοντας πραγματικό νόημα στην έννοια του remake. Πέραν της αλλαγής ύφους - από παιδική περιπέτεια δράσης σε ψυχολογικό θρίλερ - ο Urasawa αλλάζει πρωταγωνιστή, από τον Tetsuwan Atom (Astro Boy) στον... κομπάρσο της ιστορίας του Tezuka, Gesicht, χτίζοντας στην ουσία έναν καινούριο, άκρως ενδιαφέροντα χαρακτήρα με προτερήματα, μειονεκτήματα, μυστικά και μεγάλο συναισθηματικό βάθος, αν και ρομπότ. Και η... μεταμόρφωση ολοκληρώνεται με την τεράστια διαφορά στο εικονογραφικό στύλ, από το παιδικό, καρτουνίστικο, old school ύφος του Tezuka στο σύγχρονο, υπέροχο και άκρως εκφραστικό του Urasawa.

Υπάρχουν επίσης συχνές αλλαγές οπτικής γωνίας της ιστορίας, άφθονα sub-plots (δευτερεύουσες υπο-ιστορίες) που προσδίδουν βάθος και πολυπλοκότητα στην κεντρική πλοκή, μία ηθελημένη ομοιότητα με έναν αληθινό πόλεμο της προηγούμενης δεκαετίας και ένα μεγάλο μυστήριο γύρω από τον "εχθρό", κάτι που δεν ίσχυε στην παλιά ιστορία, όπου πρωταγωνιστούσε από την πρώτη σελίδα. Όλοι οι χαρακτήρες είναι υπέροχοι και αληθοφανείς, με τις συγκρούσεις μεταξύ τους και τα έντονα συναισθήματά τους να βρίσκονται στον πυρήνα της υπόθεσης. Και, όπως συνηθίζει να κάνει ο ταλαντούχος δημιουργός, δε σκιαγραφεί "άσπρες" και "μαύρες" προσωπικότητες. Έτσι και στο Pluto, τα πράγματα δεν είναι ποτέ τόσο απλά - οι "καλοί" ίσως και να μην είναι τόσο καλοί, και οι "κακοί" ίσως και να έχουν "ανθρώπινες" πλευρές που να δικαιολογούν τις πράξεις τους. Και αυτή ακριβώς η "ανθρώπινη" πλευρά των ρομπότ-πρωταγωνιστών αποτελεί το όχημα του Urasawa στην εξερεύνηση του ανθρώπινου ψυχισμού και των έντονων, συχνά αντικρουόμενων συναισθημάτων που βιώνουμε.

Όσες όμως αλλαγές κι αν επέφερε ο μαθητής στο πρωτότυπο έργο του δασκάλου του, το κεντρικό μήνυμα της ιστορίας παραμένει το ίδιο, εμποτισμένο με τον έντονο ουμανισμό του Osamu Tezuka. "Τίποτα καλό δε γεννιέται από το μίσος", μας υπενθυμίζει ο τεράστιος αυτός δημιουργός. Τόσο απλό, κι όμως το ξεχνάμε.

Διαβάστε το πολύ καλό αφιέρωμα στο Pluto του φιλικού blog "Μυστήρια από τη Σκοτεινή κουζίνα"



2 σελίδες από την ιστορία The Greatest Robot on Earth του Astro Boy

Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014

Jean-Michel Nicolett - 4 shorts

The Abracax Effect - Fever - H.P.L - An Unmarried Machine
4 μικρές ιστορίες ενός λάτρη του σκοτεινού και του απόκοσμου

(παρένθεση) - Πολλές επέτειοι κλείνουν τον τελευταίο καιρό, και πολλά νούμερα συμπληρώνονται. Πρίν 2 μήνες π.χ συμπληρώθηκαν 300 αναρτήσεις, πρίν 1 μήνα 1.000 σχόλια, και σήμερα κλείνουν 5 χρόνια από την πρώτη ανάρτηση αυτού του blog (12/12/2009). Είχα ετοιμάσει ένα μεγαλειώδη λόγο που θα εκθείαζε το μεγαλειώδες αυτό γεγονός, αλλά με παρακάλεσε ο Αη-Βασίλης να μην τον εκφωνήσω γιατί θα επεσκίαζα τα Χριστούγεννα που πλησιάζουν, οπότε πάμε παρακάτω ...

Ο Jean-Michel Nicolett είναι ένας παλιός γάλλος δημιουργός, γνωστός (όσο είναι τέλος πάντων) περισσότερο ως καλλιτέχνης εξωφύλλων βιβλίων και λιγότερο ως κομίστας. Γεννημένος το 1944 στη Lyon, ξεκίνησε την καριέρα του ως εικονογράφος βιβλίων φανταστικής λογοτεχνίας, σε σειρές όπως οι Néo, Titres/SF και Folio Junior. Το 1977 προσχώρησε στην ομάδα καλλιτεχνών που εξέδιδαν το θρυλικό γαλλικό περιοδικό Métal Hurlant, αναλαμβάνοντας μία σειρά σύντομων ιστοριών τρόμου με τίτλο Ténébreuses Affaires (Σκοτεινές Υποθέσεις). Αντλώντας τη θεματολογία τους από κάθε τί σκοτεινό, μεταφυσικό και σατανικό, οι ιστορίες του Nicollet είχαν μεγάλη απήχηση στο κοινό της εποχής, και μάλιστα η ομώνυμη ανθολογία που τις συλλέγει αποτελεί τη μόνη εκδομένη δουλειά του γάλλου δημιουργού.

Οι παρακάτω ιστορίες πρωτοδημοσιεύθηκαν στα τεύχη #21 (1977) και #33 (1978) του Métal Hurlant


The Abracax Effect (8 pages)






FEVER (8 pages)






H.P.L (3 pages)





An Unmarried Machine (8 pages)






Tα εξώφυλλα των Métal Hurlant #8 και #17, φιλοτεχνημένα από τον Nicollet



Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

Το πρώτο comic για τυφλούς έχει ελληνικό άρωμα

Ένα πρωτοποριακό αφηγηματικό έργο που βασίζεται σε μία καινούρια "γλώσσα" για τυφλούς !

Το Shapereader είναι ένα ρεπερτόριο από 210 σχήματα και patterns (επαναλαμβανόμενα διακοσμητικά στοιχεία - βλέπετε διπλανή εικόνα) με σκοπό να μεταφραστούν λέξεις και έννοιες σε ανάγλυφη μορφή. Στην ουσία είναι ένα νέο, εξελιγμένο "λεξικό" για τυφλούς, αλλά με διαφορετικές δυνατότητες από τη γνωστή σε όλους μας γραφή Braille.

Σκοπός της δημιουργίας του ήταν η απόδοση ενός έργου graphic fiction (comics) για ανθρώπους τυφλούς ή με προβλήματα όρασης, έτσι ώστε να αυξηθεί η απόλαυση που αποκομίζουν από την ανάγνωση ενός έργου.

Το Arctic Circle του ελληνο-βέλγου καλλιτέχνη Ilan Manouach (Ιλάν Μανουάχ), δημιουργού και του Shapereader, είναι το πρώτο αφηγηματικό έργο που χρησιμοποιεί το ρεπερτόριο Shapereader, καθώς και τη γραφή Braille. Eίναι ένα graphic novel 57 "σελίδων" που ακολουθεί 2 κλιματολόγους στο ταξίδι τους στο βόρειο πόλο για να ανακαλύψουν παγοκολόνες πάνω στις οποίες υπάρχουν χαραγμένα σύμβολα (patterns) που διηγούνται το ιστορικό των κλιματικών αλλαγών στον πλανήτη μας. Αποτελείται από 57 ξύλινες πλάκες και 6 βοηθητικά υπομνήματα για το Shapereader χαραγμένα με laser (όλα διαστάσεων 50cm x 35cm x 0.6cm), χρησιμοποιεί όλα τα 210 διαφορετικά patterns της "γλώσσας", και συνολικά 6.000, και ζυγίζει 95 κιλά ! Το έργο χαράχτηκε και κόπηκε από τους Γιάννη και Βαγγέλη Δημαρά της εταιρείας Production, και ο σχεδιασμός των patterns έγινε από τον Αντώνη Καλαγάτση.

Οι 6 ξύλινοι πίνακες υπομνημάτων βοηθούν τον αναγνώστη να εξοικειωθεί με το ρεπερτόριο των ανάγλυφων σχημάτων, πριν ξεκινήσει να διαβάζει την ιστορία. Τα 210 σχήματα που απαρτίζουν αυτό το λεξικό χαμηλής ευκρίνειας χωρίζονται σε κατηγορίες και συμβολίζουν συγκεκριμένα στοιχεία της ιστορίας. Υπάρχουν 28 σχήματα για χαρακτήρες, 11 σχήματα για τοποθεσίες, 47 για αντικείμενα, 35 για διαφορετικές δράσεις, 69 για συναισθήματα και τις ενδιάμεσες αποχρώσεις τους, καθώς και σχήματα για τρόπους προσφώνησης των κειμένων και άλλους αφηγηματικούς μηχανισμούς, γνωστούς στους αναγνώστες των κόμικς.





Το Shapereader απευθύνεται κυρίως σε άτομα τυφλά ή με περιορισμένη όραση, αν και η εξέλιξή του επιτρέπει να γίνει προσβάσιμο και σε ένα ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. H δημιουργία του το 2013 έγινε με στενή συνεργασία του Manouach με τη Βιβλιοθήκη Τυφλών IIRIS στο Ελσίνκι, όπου ο καλλιτέχνης έκανε τα πρώτα τεστ με επισκέπτες και προσωπικό του ιδρύματος. Το project χρηματοδοτήθηκε από το φινλανδικό ίδρυμα Koneen Säätiö, στο πλαίσιο μιας πρωτοβουλίας με θέμα την τέχνη και την πολυγλωσσία. Παρουσιάστηκε στο κοινό στις 20 Νοεμβρίου του 2014 από τη γλωσσολόγο Νάντια Παρασκευούδη, στο Συμπόσιο Οπτικής Γλωσσολογίας του Αννόβερο. Το 2015 και 2016 ετοιμάζονται εκθέσεις σε Γαλλία, Βέλγιο, ΗΠΑ, Ινδία, Αγγλία και Ιαπωνία.

"Ένας λόγος που σκέφτηκα να φτιάξω ένα κόμικ για τυφλούς είναι επειδή το Μπράιγ είναι γλώσσα προς εξαφάνιση, δεν χρησιμοποιείται, τουλάχιστον στη Φινλανδία, για την αναγνωστική απόλαυση, αλλά για πολύ βασικές χρήσεις πλέον, όπως η ανάγνωση πληροφοριών φαρμάκων, ο προσανατολισμός σε δημόσιους χώρους κ.ά." δήλωσε ο δημιουργός του Shapereader και του Arctic Circle στην εφημερίδα lifo. Ο Manouach στην Ελλάδα δραστηριοποιείται στο χώρο των comics ως εκδότης της πολύ καλής εταιρείας Inkpress, που έχει μεταφράσει μεταξύ άλλων το Schizo του Ivan Brunetti και την Εκτροχιασμένη Πόλη του Kaz.

Δεν ξέρω κατά πόσο το καινοτόμο αυτό έργο εμπίπτει στην κατηγορία των comics με την αυστηρή έννοια (αν και με τον ορισμό του "συνδυασμού διαδοχικών εικόνων και κειμένου που συνιστούν μία ενιαία αφήγηση" νομίζω οτι εμπίπτει), αλλά το ζήτημα δεν είναι αυτό. Δεν έχει καμία σημασία αν το έργο είναι comics ή όχι. Σημασία έχει οτι είναι μία πρωτοποριακή όσο και αξιοθαύμαστη προσπάθεια να γίνει λίγο πιο "φωτεινή" η καθημερινότητα μίας μερίδας ανθρώπων που έχουν στερηθεί αυτήν την τόσο μεγάλη, και τόσο δεδομένη για εμάς τους υπολοίπους, χαρά της ζωής - την όραση.

Πηγή: lifo

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

UNDERWORLD by Kaz

Μικρές, ξεκαρδιστικές μπουκίτσες σαλταρισμένου χιούμορ και ανελέητης καφρίλας !






...
Tο ξέρω οτι ο υπότιτλος υπόσχεται πολλά, όμως το φοβερό και τρομερό UNDERWORLD του επίσης φοβερού και τρομερού Kaz τον εκπληρώνει απόλυτα. Ίσως μάλιστα ο τίτλος να το αδικεί και λιγάκι, αλλά δε θα κάτσω τώρα να τσακωθώ και μονάχος μου γι'αυτό το θέμα. Το cult classic UNDERWORLD λοιπόν είναι ένα πολύ καλό comic strip ενήλικου (=καμμένου) χιούμορ που δημιουργήθηκε το 1992 και δημοσιεύεται ακόμη και σήμερα σε πολλές εναλλακτικές αμερικάνικες εφημερίδες, όπως οι New York Press και SF Bay Guardian. O δημιουργός του, ο αμερικανός με τις λιθουανικές ρίζες Kazimieras G. Prapuolenis (καλά κάνει και χρησιμοποιεί το Kaz) ήταν γνωστός ήδη από τη δεκαετία του 80 για το ανατρεπτικό, καφρίλικο και ό,τι να'ναι χιούμορ του, από τις πολυάριθμες συνεισφορές του σε εναλλακτικές ανθολογίες comics όπως οι RAW, Weirdo και Zero Zero.

Μερικοί από τους πιο ελεεινούς, τρισάθλιους, βρωμιάρηδες και σιχαμερούς χαρακτήρες που έχουν εμφανιστεί ποτέ σε σελίδες comics (τους βλέπουμε άλλωστε πάνω), όπως οι Smoking Cat, Sam Snuff, Creep Rat, Nuzzle, Petit Mort  και πολλοί άλλοι χαριτωμένοι, κυκλοφορύν σε μία αντιστοίχως ρημαγμένη και βρωμερή πόλη που στην καλύτερη μοιάζει με γκέτο ναρκομανών, και στη χειρότερη με στρατόπεδο συγκέντρωσης αποτυχημένων cartoon πειραμάτων των Ναζί. Σχεδιασμένοι στο γνωστό, καρτουνίστικο με στοιχεία noir εικονογραφικό στύλ του καλλιτέχνη, μία ολόκληρη στρατιά από χασικλήδες, πρεζάκια, μπεκρήδες, άνεργους αλήτες, πόρνες και στραβοχυμένα ορφανά σουλατσάρουν και αλληλεπιδρούν με ξεκαρδιστικά αποτελέσματα, σατιρίζοντας ανελέητα την αμερικανική κοινωνία και εκπληρώνοντας απολύτως τον τίτλο της σειράς. Υπόκοσμος παιδί μου !

Το Underworld του Kaz πολύ απλά κάνει την Τρούμπα να μοιάζει με κατασκήνωση προσκόπων !






Μέχρι στιγμής έχουν κυκλοφορήσει 5 συλλογές των strips του UNDERWORLD από την εταιρεία Fantagraphics (ποιά άλλη ?)

Αρκετές από τις καλύτερες ιστορίες του UNDERWORLD έχουν κυκλοφορήσει και στα ελληνικά, στις σελίδες της θρυλικής βαβέλ, από όπου τις ξετρύπωσα και σας τις παρουσιάζω.

Δυστυχώς, η μόνη δουλειά του Kaz που έχει εκδοθεί μέχρι στιγμής στα ελληνικά (εκτός περιοδικών) είναι η πολύ καλή Εκτροχιασμένη Πόλη (2011, Inkpress), περιέχοντας φυσικά γενναίες ποσότητες του ανάρμοστου και απροσάρμοστου χιούμορ του ευφυούς αμερικανού δημιουργού.

Ενδεικτικό του είδους χιούμορ του Kaz είναι οτι έχει γράψει αρκετά σενάρια επεισοδίων της γνωστής σειράς κινουμένων σχεδίων Spongebob Squarepants (Ο Μπομπ ο Σφουγγαράκης ντε !)





Έχουν κυκλοφορήσει επίσης μερικά πολύ καλά animations των 30 δευτερολέπτων από το Underworld, τα οποία συν-δημιούργησε ο Kaz με τους Νεο-ζηλανδούς animators Matt Campbell και Karl Wills με απαρχή το 2011. Σημειωτέον οτι ο αμερικανός συμμετέχει και στις φωνές !

Δείτε όλα τα animations του Underworld