Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017

Belzebubs - ένα αξιολάτρευτο Black Metal, οικογενειακό webcomic

Al Bundy goes Black Metal !




✴ ✴ ✴  †  ✴ ✴ ✴


Είμαι σίγουρος οτι ο τίτλος της ανάρτησης είναι αρκούντως μυστηριώδης και ό,τι να'ναι, όπως συνηθίζουμε σε αυτό το blog. Αξιολάτρευτο, και Black Metal, και οικογενειακό είναι χαρακτηρισμοί που δύσκολα (έως ακατόρθωτα) ταιριάζουν ο ένας δίπλα στον άλλο. Και μετά έρχεται και ο Al Bundy στον υπότιτλο και τα ισοπεδώνει όλα.

Θεωρώ δεδομένο οτι όλοι θυμούνται τον θεό Al Bundy της φοβερής οικογενειακής σειράς των 90s Παντρεμένοι με παιδιά (Married with children). Ή τον υπερ-θεό Homer Simpson της ομώνυμης, animated φαμίλιας. Ή τον Διονύση Μαυροτσούκαλο της επιτυχημένης ελληνικής εκδοχής της οικογενειακής σαπουνόπερας "Ευτυχισμένοι Μαζί". Εν ολίγοις, υπάρχουν πολλά παραδείγματα τηλεοπτικών οικογενειών ανά τα έτη, με περισσότερη ή λιγότερη επιτυχία. Ποτέ όμως δεν έχει υπάρξει black metal οικογένεια, και μάλιστα στα comics. Μέχρι τώρα.

Γνωρίστε λοιπόν τους Belzebubs, τους φοβερούς, black-μεταλλάδες παντρεμένους με παιδιά της 9ης τέχνης, δημιουργημένους από τον φινλανδό κομίστα JP Ahonen.







✴ ✴ ✴  †  ✴ ✴ ✴

Όπως μαθαίνουμε από τη σύντομη περιγραφή του webcomic, οι Belzebubs είναι ένα αληθινό kvlt (cult) ντοκιμαντέρ σε μορφή comic strip. Μας προσκαλούν να εισχωρήσουμε βαθύτερα στην ψυχή (αν υπάρχει) του black metal. Μαθαίνουμε επίσης οτι ο JP Ahonen είναι ο δημιουργός του graphic novel Sing No Evil (Perkeros) και του κυριακάτικου strip Villimpi Pohjola που δημοσιεύεται στη Φινλανδία (ναι, αυτή τη χώρα της Σκανδιναβίας που έχει σχήμα κεφαλιού Moomin) - έτσι ακριβώς τα γράφει ε, εγώ απλά μεταφράζω. Του JP του αρέσει να μαγειρεύει, να πίνει μπύρες με φίλους και να κάνει tattoos, αλλά σιχαίνεται να γράφει βιογραφίες στο τρίτο πρόσωπο.









Στη λίγο... ιδιαίτερη οικογενειακή καθημερινότητα των Belzebubs, όταν η μαμά λέει στο παιδί "ξέχασες να κλείσεις την πόρτα", εννοεί τη διαγαλαξιακή πόρτα για τη διάσταση του Cthulu, όταν το παιδί δεν κοιμάται επειδή έχει τέρατα κάτω από το κρεβάτι, η μαμά του του απαντάει "Εντάξει, μπορείτε να παίξετε αύριο πάλι", και όταν μια άλλη φορά η έφηβη κόρη φωνάζει δυνατά "Ω θεέ μου", ο πατέρας της λέει εκνευρισμένος "Πρόσεξε τη γλώσσα σου". Όλη η οικογένεια φοράει corpse paint (τη χαρακτηριστική άσπρη πούδρα στο πρόσωπο με τα μαύρα σημάδια), αποκλειστικά μαύρα ρούχα και περικάρπια με καρφιά, από τα μικρά παιδιά μέχρι τη γιαγιά. Η γιαγιά επίσης κρατάει το πτώμα του παππού στο σπίτι και τρώνε όλοι μαζί, επειδή δε μπορεί να τον αποχωριστεί, και πολλά άλλα τέτοια χαριτωμένα.

Και όλα αυτά σχεδιασμένα με το καρτουνίστικο και πολύ γλυκούτσικο καλλιτεχνικό στυλ του Ahonen, με τις έντονες επιρροές απο manga, που έρχεται σε πολύ ωραία αντίθεση με τη μαυρίλα και τη "σκληράδα" που θέλουν να προβάλλουν γενικά οι black-μεταλλάδες.








... και λίγο Christmas (εννοώ φυσικά anti-Christmas) spirit για τελείωμα





Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Sergio Toppi illustrations

Υπέροχες εικονογραφήσεις του ιταλού μαέστρου

Ο Sergio Toppi (1932-2012) ήταν ένας εξαιρετικός ιταλός δημιουργός comics και εικονογράφος, με τη χιλιοειπωμένη φράση "αναγνωρίστηκε μετά θάνατον" να χαρακτηρίζει πολύ ταιριαστά (και άδικα) την περίπτωσή του. Από τη δεκαετία του '70, όταν και ξεκίνησε την πλούσια καριέρα του, ο Toppi συνεργάστηκε με τα πιο γνωστά ιταλικά και ευρωπαϊκά περιοδικά, παραδίδοντας αμέτρητες σύντομες δουλειές και εικονογραφήσεις στη γνωστή, αγαπημένη του θεματολογία - ιστορία, μυθολογία, εθνογραφία, γεωγραφία, και άλλα σχετικά -ία. Στο χώρο των comics τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Sharaz-De και The Collector, με το πρώτο να αποτελεί μία διασκευή των γνωστών αραβικών παραμυθιών "1.001 Νύχτες", και το δεύτερο τις περιπέτειες ενός τυχοδιώκτη που αναζητά ιστορικά κειμήλια ανά τον κόσμο.

Αν και πολύ ικανός και στην αφήγηση, ο Sergio Toppi ξεχώριζε πάντα, και συνεχίζει να ξεχωρίζει ακόμη για την άφθαστη εικονογραφική του ικανότητα και το αμέσως αναγνωρίσιμο, μαγευτικό καλλιτεχνικό του ύφος. Δάσκαλος τόσο στο ασπρόμαυρο όσο και το έγχρωμο, ο ιταλός δημιουργός γέμιζε τις σελίδες του με υπέροχα σχήματα, διακοσμητικά μοτίβα και "ζωντανές", τρεμάμενες κυματιστές γραμμές, χρησιμοποιώντας συγχρόνως πολύ αποτελεσματικά τους "κενούς" χώρους, με το τελευταίο αυτό χαρακτηριστικό του να μας φέρνει αμέσως στο μυαλό έναν άλλο σπουδαίο εικονογράφο (ίσως τον σπουδαιότερο), τον μεγάλο Moebius.









.....

Ο Toppi χρησιμοποιούσε πολύ συχνά στα comics του εξαιρετικές ολοσέλιδες συνθέσεις με ελάχιστο ή και καθόλου διάλογο, καθιστώντας τες πολύ "συγγενικές" με τις εικονογραφήσεις που παραθέτουμε εδώ. Δεν είναι τυχαίο οτι η πλούσια καριέρα του ιταλού μαέστρου, που διήρκησε αρκετές δεκαετίες, ξεκίνησε από το χώρο της εικονογράφησης στα μέσα της δεκαετίας του 50, για να επεκταθεί και στα comics στις αρχές των 70s. Οι πρωτοποριακές για την εποχή συνθέσεις των σελίδων του απελευθέρωσαν τα comics από τη "φυλακή" των panels (των κουτιών των comics), και γενικά της παραδοσιακής στοιχειοθέτησης και διάταξης, δίνοντας στις δουλειές του μία πολύ φρέσκια δυναμική και πλαστικότητα.

Ιστορικά και πολεμικά δράματα, περιπέτειες για νεαρούς αναγνώστες σε ανεξερεύνητες γωνιές του πλανήτη, μυθολογικές και θρησκευτικές ιστορίες ... ο Toppi δημιούργησε αμέτρητες τέτοιες δουλειές για τα ιταλικά περιοδικά Corriere dei Ragazzi, Il Giornalino, Linus, Alter Alter, Corto Maltese, Sgt.Kirk και άλλα. Ταυτόχρονα όμως φιλοτεχνούσε παρόμοιες εικονογραφήσεις με ιστορικά και εθνογραφικά θέματα για εφηβικά περιοδικά, επιστημονικά εγχειρίδια, ακόμη και εγκυκλοπαίδειες.










Όπως αναφέραμε και στην αρχή της ανάρτησης, ο σπουδαίος αυτός ιταλός δημιουργός παρέμεινε τραγικά και άδικα υποτιμημένος κατά τη διάρκεια της ζωής του, μην προλαβαίνοντας καν να δεί την έκδοση του αριστουργήματός του Sharaz-De στα αγγλικά. Το καλλιτεχνικό αυτό "έγκλημα" άρχισε να επανορθώνεται με τις εκδόσεις των Sharaz-De και The Collector από την εταιρεία Archaia (2012 και 2013 αντίστοιχα), με τη συλλογή εικονογραφήσεων Scenes from the Bible να ακολουθεί. Ας ελπίσουμε η σημαντική, αν και καμιά 50αριά χρόνια αργοπορημένη, αυτή προσπάθεια να συνεχιστεί, και το παγκόσμιο κοινό να ανακαλύψει επιτέλους το μεγαλείο ενός από τους πραγματικούς ευρωπαίους μαέστρους της 9ης τέχνης.


Μερικά εξαιρετικά εξώφυλλα για το Sharaz-De





η Valentina του Guido Crepax και ο Corto Maltese του Hugo Pratt




... από την υπέροχη σειρά με κάρτες Ταρώ που φιλοτέχνησε ο Sergio Toppi





..
Γυναίκες (με επιρροές από Gustav Klimt)