Ο "αμίλητος" μαέστρος του τρόμου
Ο Thomas Ott είναι ένας πολύ καλός ελβετός δημιουργός με ξεχωριστό στίγμα και καλλιτεχνικό όραμα. Η πορεία του στον κόσμο των comics μετρά περισσότερα απο 20 χρόνια, και το είδος που υπηρετεί με περισσή αφοσίωση είναι το horror, στο στύλ των 50s σειρών της EC Comics όπως η γνωστή Tales from the crypt. Αυτό που τον καθιστά τόσο ξεχωριστό και τον κατατάσσει στους σημαντικότερους ευρωπαίους δημιουργούς της γενιάς του είναι το καταπληκτικό καλλιτεχνικό του στύλ, καθώς χρησιμοποιεί μία απαιτητική τεχνική συγγενική της χαρακτικής, που ονομάζεται scratchboard. Είναι επίσης μουσικός, τακτικός εικονογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά, και ερασιτέχνης σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα απο την αρχή. Ο Thomas Ott γεννήθηκε στις 10 Ιουνίου του 1966 στη Ζυρίχη της γερμανόφωνης Ελβετίας. Σπούδασε Graphic Design στο Zürich School of Design τις χρονιές 1983-1987, και με το που πήρε το πτυχίο του ξεκίνησε να εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας, εικονογραφώντας σε εφημερίδες και περιοδικά. Παράλληλα, άρχισε να πειραματίζεται στις πρώτες του μικρές ιστορίες comics, τις οποία δημοσίευσε το 1989 στη συλλογή "Tales of Error". Από το 1986 ως το 1990 τραγουδούσε στο συγκρότημα Playboys, το οποίο παράτησε όταν μετακόμισε στο Παρίσι για να δουλέψει. Εκεί, συνεργάστηκε με γνωστά περιοδικά όπως τα Strapazin, Lapin και L'Echo des Savanes, καθώς και με αρκετές εφημερίδες. Το 1996 κέρδισε το βραβείο Max and Moritz στο Comic-Salon Erlangen ως ο καλύτερος γερμανόφωνος καλλιτέχνης comics. Παρέμεινε στη Γαλλία για 8 χρόνια, μέχρι που αποφάσισε (λόγω βαρεμάρας περισσότερο, όπως παραδέχεται) να λάβει δευτεροβάθμια εκπαίδευση πάνω στον κινηματογράφο. Τα σχολεία στο Παρίσι δεν του άρεσαν, έτσι επέστρεψε στη Ζυρίχη, όπου σπούδασε κινηματογράφο στο University of Art and Design (HGKZ) τις χρονιές 1998-2001. Έκτοτε ζεί στη Ζυρίχη, παίζει μουσική με το συγκρότημα Beelzebub και έχει αποκτήσει δύο παιδιά. Επίσης, έχει εξελιχθεί σε έναν απο τους πλέον περιζήτητους εικονογράφους της Ελβετίας. Τις δουλειές του τις υπογράφει ως T.O.T.T.
Το καλλιτεχνικό στύλ του Thomas Ott είναι εντυπωσιακό, και αρκετά ιδιότυπο. Η εικονογραφική τεχνική scratchboard που χρησιμοποιεί είναι συγγενική της χαρακτικής, και επιτυγχάνεται με το ξύσιμο με κοπίδι μίας πινακίδας που είναι καλυμμένη με χρωστικές δύο χρωμάτων - άσπρη και μαύρη. Ξύνοντας τη μαύρη, που βρίσκεται απο πάνω, αποκαλύπτεται η άσπρη. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τη δύσκολη και απαιτητική αυτή τεχνοτροπία, εξέχουσα θέση κατέχει ο κομίστας και σκηνοθέτης Marc Caro, απο τον οποίο επηρρεάστηκε ο Ott. Δε σταματούν όμως εδώ οι "ιδιαιτερότητες" του ελβετού δημιουργού.
Ένα απο τα σήματα κατατεθέν του είναι η πλήρης απουσία κειμένου στα έργα του, είτε με τη μορφή αφήγησης, είτε με τη μορφή word και thought balloons (εξαίρεση αποτελεί η πρώτη ιστορία του πρώτου του βιβλίου, "Tales of Error"). Οι χαρακτήρες του δε μιλάνε, ούτε σκέφτονται - ή πιο σωστά, η ομιλία και οι σκέψεις τους δεν αναπαριστώνται γραφικά. Έτσι, ο καλλιτέχνης πρέπει να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μόνο με τις εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματός τους, ένα ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα, στο οποίο όμως ο Ott τα καταφέρνει περίφημα. Δανειζόμενος πολλά στοιχεία απο το βωβό κινηματογράφο και το κίνημα του γερμανικού εξπρεσσιονισμού, εκμεταλλεύεται όλο το μέγεθος των panel του, προσέχοντας και την παραμικρή λεπτομέρεια στη σύνθεση των εικόνων του, μιας και αυτές διηγούνται όλη την ιστορία. Με αργούς αφηγηματικούς ρυθμούς, χρησιμοποιεί απλούς, καθημερινούς ανθρώπους ως ήρωες, τοποθετώντας τους μέσα σε μία δίνη γεγονότων απο την οποία δε μπορούν να ξεφύγουν, ακολουθώντας σχεδόν μοιρολατρικά το μονοπάτι που ο δημιουργός τους έχει χαράξει (στην κυριολεξία) για αυτούς.
Η θεματολογία του Thomas Ott είναι σκοτεινή, απαισιόδοξη, στο στύλ των κλασικών horror comics του 50. Τα βιβλία του αποτελούνται απο πολλές, μικρές ιστορίες όπου το happy end αποτελεί άγνωστη λέξη, και συνήθως το τελευταίο καρέ των ιστοριών του αφήνει τον πρωταγωνιστή μόνο, κατεστραμμένο, χωρίς καμία ελπίδα (ΑΝ ζεί ακόμη). "Since I was a boy, I've had black thoughts," δηλώνει ο ίδιος. "In my work, I care about things that make me sick, that are very dark. People always ask me how it can be that my work is dark, my thoughts are dark and so on. Really, I'm just trying to get this stuff out through my work. It's a kind of therapy". Σε μία ιστορία του π.χ, για να πιάσετε το νόημα, ένας ρατσιστής, μέλος της Ku Klux Klan, τρώει όλα του τα δάχτυλα αφού του έχει κάνει βουντού ένας μαύρος λούστρος παπουτσιών, σε μία άλλη ένας νεαρός προσπαθεί να σώσει μια κοπέλα που δέχεται επίθεση απο έναν άγνωστο και καταλήγει νεκρός, σε κάποια άλλη μια βαλίτσα γεμάτη χρήματα γίνεται η αιτία να πεθάνει όποιος την παίρνει στα χέρια του, σε κάποια άλλη... οκ, το πιάσατε ! Εξαίρεση στις κυκλοφορίες του αποτελεί το καταπληκτικό "The Number 73304-23-4153-6-96-8" του 2008, το πρώτο μεγάλου μήκους graphic novel του, και η πιο φιλόδοξη δουλειά του μέχρι στιγμής. Και λέω μέχρι στιγμής, επειδή κάτι μου λέει πως έχουμε να δούμε πολλά θαυμαστά πράγματα στο μέλλον απο τον ταλαντούχο κύριο Ott...
Διαβάστε το πολύ καλό αφιέρωμα στον Thomas Ott απο το blog "The Fables Habitat" (ελληνικά)
Βιβλιογραφία
R. I. P. Best Of 1985 - 2004 (Edition Moderne, Zürich - 2010)
The Number 73304-23-4153-6-96-8 (Edition Moderne, Zürich - 2008)
Cinema Panopticum (Edition Moderne, Zürich - 2005)
t.o.t.t. (Edition Moderne, Zürich - 2002)
La Grande Famiglia (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1998)
Exit ( Edition Délcourt, Paris - 1997)
La Douane (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1996)
La Bête à 5 Doigts (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1996)
Dead End (Edition Moderne, Zürich - 1996)
Greetings From Hellville (Edition Moderne, Zürich - 1994)
Argent Roi (Edition Autrement, Paris - 1994)
Phantom der Superheld (Edition Moderne, Zürich - 1994)
Tales Of Error (Edition Moderne, Zürich - 1989)
Links
Thomas Ott official site (german)
Thomas Ott @ Same Hat blog
Thomas Ott @ Fantagraphics Books
Thomas Ott @ lambiek.net
Thomas Ott @ good reads
Thomas Ott @ edition moderne (german)
Thomas Ott gallery @ Comicstills
Thomas Ott interview
Ο Thomas Ott είναι ένας πολύ καλός ελβετός δημιουργός με ξεχωριστό στίγμα και καλλιτεχνικό όραμα. Η πορεία του στον κόσμο των comics μετρά περισσότερα απο 20 χρόνια, και το είδος που υπηρετεί με περισσή αφοσίωση είναι το horror, στο στύλ των 50s σειρών της EC Comics όπως η γνωστή Tales from the crypt. Αυτό που τον καθιστά τόσο ξεχωριστό και τον κατατάσσει στους σημαντικότερους ευρωπαίους δημιουργούς της γενιάς του είναι το καταπληκτικό καλλιτεχνικό του στύλ, καθώς χρησιμοποιεί μία απαιτητική τεχνική συγγενική της χαρακτικής, που ονομάζεται scratchboard. Είναι επίσης μουσικός, τακτικός εικονογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά, και ερασιτέχνης σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα απο την αρχή. Ο Thomas Ott γεννήθηκε στις 10 Ιουνίου του 1966 στη Ζυρίχη της γερμανόφωνης Ελβετίας. Σπούδασε Graphic Design στο Zürich School of Design τις χρονιές 1983-1987, και με το που πήρε το πτυχίο του ξεκίνησε να εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας, εικονογραφώντας σε εφημερίδες και περιοδικά. Παράλληλα, άρχισε να πειραματίζεται στις πρώτες του μικρές ιστορίες comics, τις οποία δημοσίευσε το 1989 στη συλλογή "Tales of Error". Από το 1986 ως το 1990 τραγουδούσε στο συγκρότημα Playboys, το οποίο παράτησε όταν μετακόμισε στο Παρίσι για να δουλέψει. Εκεί, συνεργάστηκε με γνωστά περιοδικά όπως τα Strapazin, Lapin και L'Echo des Savanes, καθώς και με αρκετές εφημερίδες. Το 1996 κέρδισε το βραβείο Max and Moritz στο Comic-Salon Erlangen ως ο καλύτερος γερμανόφωνος καλλιτέχνης comics. Παρέμεινε στη Γαλλία για 8 χρόνια, μέχρι που αποφάσισε (λόγω βαρεμάρας περισσότερο, όπως παραδέχεται) να λάβει δευτεροβάθμια εκπαίδευση πάνω στον κινηματογράφο. Τα σχολεία στο Παρίσι δεν του άρεσαν, έτσι επέστρεψε στη Ζυρίχη, όπου σπούδασε κινηματογράφο στο University of Art and Design (HGKZ) τις χρονιές 1998-2001. Έκτοτε ζεί στη Ζυρίχη, παίζει μουσική με το συγκρότημα Beelzebub και έχει αποκτήσει δύο παιδιά. Επίσης, έχει εξελιχθεί σε έναν απο τους πλέον περιζήτητους εικονογράφους της Ελβετίας. Τις δουλειές του τις υπογράφει ως T.O.T.T.
Το καλλιτεχνικό στύλ του Thomas Ott είναι εντυπωσιακό, και αρκετά ιδιότυπο. Η εικονογραφική τεχνική scratchboard που χρησιμοποιεί είναι συγγενική της χαρακτικής, και επιτυγχάνεται με το ξύσιμο με κοπίδι μίας πινακίδας που είναι καλυμμένη με χρωστικές δύο χρωμάτων - άσπρη και μαύρη. Ξύνοντας τη μαύρη, που βρίσκεται απο πάνω, αποκαλύπτεται η άσπρη. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τη δύσκολη και απαιτητική αυτή τεχνοτροπία, εξέχουσα θέση κατέχει ο κομίστας και σκηνοθέτης Marc Caro, απο τον οποίο επηρρεάστηκε ο Ott. Δε σταματούν όμως εδώ οι "ιδιαιτερότητες" του ελβετού δημιουργού.
Ένα απο τα σήματα κατατεθέν του είναι η πλήρης απουσία κειμένου στα έργα του, είτε με τη μορφή αφήγησης, είτε με τη μορφή word και thought balloons (εξαίρεση αποτελεί η πρώτη ιστορία του πρώτου του βιβλίου, "Tales of Error"). Οι χαρακτήρες του δε μιλάνε, ούτε σκέφτονται - ή πιο σωστά, η ομιλία και οι σκέψεις τους δεν αναπαριστώνται γραφικά. Έτσι, ο καλλιτέχνης πρέπει να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μόνο με τις εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματός τους, ένα ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα, στο οποίο όμως ο Ott τα καταφέρνει περίφημα. Δανειζόμενος πολλά στοιχεία απο το βωβό κινηματογράφο και το κίνημα του γερμανικού εξπρεσσιονισμού, εκμεταλλεύεται όλο το μέγεθος των panel του, προσέχοντας και την παραμικρή λεπτομέρεια στη σύνθεση των εικόνων του, μιας και αυτές διηγούνται όλη την ιστορία. Με αργούς αφηγηματικούς ρυθμούς, χρησιμοποιεί απλούς, καθημερινούς ανθρώπους ως ήρωες, τοποθετώντας τους μέσα σε μία δίνη γεγονότων απο την οποία δε μπορούν να ξεφύγουν, ακολουθώντας σχεδόν μοιρολατρικά το μονοπάτι που ο δημιουργός τους έχει χαράξει (στην κυριολεξία) για αυτούς.
Η θεματολογία του Thomas Ott είναι σκοτεινή, απαισιόδοξη, στο στύλ των κλασικών horror comics του 50. Τα βιβλία του αποτελούνται απο πολλές, μικρές ιστορίες όπου το happy end αποτελεί άγνωστη λέξη, και συνήθως το τελευταίο καρέ των ιστοριών του αφήνει τον πρωταγωνιστή μόνο, κατεστραμμένο, χωρίς καμία ελπίδα (ΑΝ ζεί ακόμη). "Since I was a boy, I've had black thoughts," δηλώνει ο ίδιος. "In my work, I care about things that make me sick, that are very dark. People always ask me how it can be that my work is dark, my thoughts are dark and so on. Really, I'm just trying to get this stuff out through my work. It's a kind of therapy". Σε μία ιστορία του π.χ, για να πιάσετε το νόημα, ένας ρατσιστής, μέλος της Ku Klux Klan, τρώει όλα του τα δάχτυλα αφού του έχει κάνει βουντού ένας μαύρος λούστρος παπουτσιών, σε μία άλλη ένας νεαρός προσπαθεί να σώσει μια κοπέλα που δέχεται επίθεση απο έναν άγνωστο και καταλήγει νεκρός, σε κάποια άλλη μια βαλίτσα γεμάτη χρήματα γίνεται η αιτία να πεθάνει όποιος την παίρνει στα χέρια του, σε κάποια άλλη... οκ, το πιάσατε ! Εξαίρεση στις κυκλοφορίες του αποτελεί το καταπληκτικό "The Number 73304-23-4153-6-96-8" του 2008, το πρώτο μεγάλου μήκους graphic novel του, και η πιο φιλόδοξη δουλειά του μέχρι στιγμής. Και λέω μέχρι στιγμής, επειδή κάτι μου λέει πως έχουμε να δούμε πολλά θαυμαστά πράγματα στο μέλλον απο τον ταλαντούχο κύριο Ott...
Διαβάστε το πολύ καλό αφιέρωμα στον Thomas Ott απο το blog "The Fables Habitat" (ελληνικά)
Βιβλιογραφία
R. I. P. Best Of 1985 - 2004 (Edition Moderne, Zürich - 2010)
The Number 73304-23-4153-6-96-8 (Edition Moderne, Zürich - 2008)
Cinema Panopticum (Edition Moderne, Zürich - 2005)
t.o.t.t. (Edition Moderne, Zürich - 2002)
La Grande Famiglia (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1998)
Exit ( Edition Délcourt, Paris - 1997)
La Douane (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1996)
La Bête à 5 Doigts (Edition à la pulpe, l’Association, Paris - 1996)
Dead End (Edition Moderne, Zürich - 1996)
Greetings From Hellville (Edition Moderne, Zürich - 1994)
Argent Roi (Edition Autrement, Paris - 1994)
Phantom der Superheld (Edition Moderne, Zürich - 1994)
Tales Of Error (Edition Moderne, Zürich - 1989)
Links
Thomas Ott official site (german)
Thomas Ott @ Same Hat blog
Thomas Ott @ Fantagraphics Books
Thomas Ott @ lambiek.net
Thomas Ott @ good reads
Thomas Ott @ edition moderne (german)
Thomas Ott gallery @ Comicstills
Thomas Ott interview
Scratchboard eh? Και ολική απουσία διαλόγων?? Πάρα πολύ ενδιαφέρον, και αυτός ο παραλληλισμός με τον γερμανικό εξπρεσσιονισμό το κερασάκι στην τούρτα... (αν και ακόμα και οι βουβές ταινίες είχαν κείμενα ανάμεσα στις σκηνές...). Πραγματικά απορώ πως διαβάζεται μια τέτοια ιστορία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν και χωρίς κείμενο, οι ιστορίες του "διαβάζονται" πολύ όμορφα, με πολύ καλή ροή και εξέλιξη της υπόθεσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν σου αρέσει το στύλ του, θα σου πρότεινα να τσεκάρεις το The number 73304-23-4153-6-96-8, που είναι η μόνη μεγάλου μήκους δουλειά του, ή το Cinema Panopticum, που είναι επίσης πολύ καλό.