Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

O Alan Moore αποχαιρετά οριστικά τα comics

Ο superstar άγγλος συγγραφέας δηλώνει αηδιασμένος απο τη βιομηχανία των comics !

Δε χρειάζεται ασφαλώς να αναλύσουμε ποιός είναι ο Alan Moore, και τί έχει προσφέρει στον κόσμο των comics και της φανταστικής λογοτεχνίας γενικότερα. Αυτό που χρήζει ανάλυσης είναι η, καθ'όπως φαίνεται, οριστική του απόφαση να αποχωρήσει απο τη βιομηχανία των comics, και κυρίως οι λόγοι που τον οδήγησαν σε αυτήν.

Η ιστορία που οδήγησε στην αποχώρηση του Moore δεν είναι ακριβώς φρέσκια, καθώς η απαρχή της χρονολογείται απο το μακρινό 1985, και την κυκλοφορία της θρυλικής του σειράς Watchmen. Χάριν συντομίας, και βεβαιότητας οτι αρκετοί τη γνωρίζουν, απλώς θα αναφέρω οτι το 1989 ο μεγάλος άγγλος συγγραφέας είχε αποχωρήσει μαινόμενος απο τη γνωστή εταιρεία DC Comics, διακόπτοντας οποιεσδήποτε σχέσεις μαζί της, λόγω διαφορών τους για τα δικαιώματα της σειράς και των χαρακτήρων.

Tο τελευταίο σκέλος της μακροχρόνιας διαμάχης ανάμεσα στις δύο πλευρές ξεκίνησε κάπου το Φεβρουάριο του 2010, με τον πρόσφατα προηχθέντα σε συν-αρχισυντάκτη της DC, Dan Didio, να προωθεί την ιδέα να γυριστούν περισσότερες ταινίες Watchmen, δηλαδή sequels και prequels, ορμώμενος απο την επιτυχία της πρώτης ταινίας του 2009, και απο πιέσεις διαφόρων μεγαλο-επενδυτών της εταιρείας. Το λογικό εμπόδιο ήταν οτι οι δημιουργοί της σειράς που επηρρέασε τον κόσμο των comics όσο ελάχιστες, δηλαδή οι Alan Moore και Dave Gibbons, δεν είχαν δημιουργήσει κάποια συνέχεια της ιστορίας, ούτε προς το μέλλον (sequel), ούτε προς το παρελθόν (prequel).

Σημειωτέον οτι το 1985, όταν είχε πρωτο-κυκλοφορήσει η σειρά, ο ίδιος ο Moore είχε προτείνει στη διεύθυνση της DC να συνεχίσει την ιστορία, κάτι που είχαν δεχθεί με ενθουσιασμό, θέλοντας όμως έτσι να ανοίξουν το δρόμο για ατελείωτα spin-offs, καθώς και για τη χρησιμοποίηση των χαρακτήρων απο άλλους δημιουργούς. Ο Moore αρνήθηκε, και αυτή ήταν η απαρχή της κόντρας τους. Και τώρα, 25 χρόνια μετά, η ίδια εταιρεία, έχοντας αποκομίσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολλάρια απο το box office, αλλά και τεράστια κέρδη απο την αναζοπύρωση του ενδιαφέροντος του κοινού για την comics σειρά, δηλαδή το τύπωμα και τη διάθεση στα καταστήματα 1.000.000 νέων αντιτύπων (κάτι που τη μετέτρεψε στο best seller graphic novel της DC όλων των εποχών), ήρθε να προτείνει στον άγγλο συγγραφέα το ίδιο πράγμα. Μάλιστα, του προσέφεραν τα δικαιώματα της comics σειράς, τα οποία κανονικά θα έπρεπε να του είχαν επιστραφεί προ 20ετίας, με αντάλλαγμα την άδειά του για την δημιουργία καινούριων spin-off σειρών, τόσο σε μορφή comics, όσο και σε μορφή video games, action figures, κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών.

Η απάντηση του Alan Moore ήταν η ίδια. Δεν ήθελε να δεί τη δουλειά του να εκπορνεύεται (αυτή τη λέξη χρησιμοποιεί) στα χέρια σύγχρονων δημιουργών που, στα μάτια του, δεν έχουν το απαραίτητο ταλέντο για να φέρουν εις πέρας ένα τόσο μεγαλεπήβολο σχέδιο. Εδώ υπάρχει μια αντίφαση βεβαίως, αφού ο ίδιος ο Moore έχει δηλώσει πως έχει να διαβάσει comics αρκετά χρόνια, και άρα δε μπορεί να γνωρίζει, και πόσο μάλλον να αμφισβητεί το ταλέντο της σύγχρονης γενιάς δημιουργών. Αν το είχαν προτείνει στον ίδιο μέχρι και πρίν απο 10 χρόνια, συνεχίζει, τότε που μια τέτοια κίνηση θα είχε ακόμη νόημα, θα είχε δεχτεί. Και σίγουρα, αναφέρει, για να του προσφέρονται τα δικαιώματα πίσω σημαίνει οτι α) μάλλον οδεύουν προς το τέλος της εμπορικής τους αξίας και άρα ικανότητας για περαιτέρω κέρδη, β) η DC χρειάζεται την υπογραφή του για να προχωρήσει στα σχέδιά της, λόγω κάποιου σχετικού όρου στα αρχικά συμβόλαια, και γ) τα αντίστοιχα οικονομικά οφέλη της εταιρείας θα είναι ασφαλώς αστρονομικά.



Ο κύριος λόγος όμως που ο θρύλος απο το Northampton δηλώνει αηδιασμένος απο τη βιομηχανία των comics δεν είναι τόσο η παρακράτηση των δικαιωμάτων για τόσα χρόνια απο τη DC, ούτε η σφόδρα της επιθυμία να χτίσει γύρω απο τους Watchmen μία κερδοφόρα αυτοκρατορία, αδιαφορώντας για την πιθανή αμαύρωση της εκτίμησης που τρέφει το κοινό για το αυθεντικό αριστούργημα, ούτε ακόμη και ο ελεεινός τρόπος που του έχουν φερθεί στο παρελθόν. Άλλωστε, έχει φροντίσει να αποσυνδέσει το όνομά του απο την ταινία του 2009, και ούτε έχει δεχθεί να εισπράξει χρήματα για αυτήν. Επίσης, έχει δηλώσει πως πλέον δεν θέλει πίσω τα δικαιώματα των Watchmen, έχοντας βαρεθεί πια να ασχολείται με αυτή την ιστορία.

Ο λόγος είναι οι σκοτεινές, και κυρίως απάνθρωπες τακτικές που χρησιμοποίησε η DC όλα αυτά τα χρόνια προκειμένου να τον πείσει να δεχθεί αυτή την άδικη συμφωνία. Η χρησιμοποίηση του Dave Gibbons ως διαμεσολαβητή στις συζητήσεις τους, με αποτέλεσμα τον κλονισμό της 25ετούς φιλίας τους, και ιδιαίτερα η επίσης χρησιμοποίηση του πολύ καλού του φίλου Steve Moore (απλή συνωνυμία) με τον χειρότερο τρόπο. Εξηγώ : Ο Steve Moore είναι κομίστας και ο ίδιος, και ο πιο αγαπητός φίλος του Alan Moore. Δούλευε στην DC, αλλά τα δύο τελευταία χρόνια δεν του είχαν δώσει κάποια δουλειά. Επίσης, ο αδερφός του διαγνώστηκε με μία σπάνια, ανίατη πάθηση (Motor Neuron Disease), και αναμένεται να πεθάνει μέσα στο 2011. Η DC λοιπόν, τον προσέγγισε πρίν ακόμη την κυκλοφορία της ταινίας και του προσέφερε δουλειά σε μία ανερχόμενη μεταφορά των Watchmen σε νουβέλα, μέρος φυσικά της γενικότερης, προαναφερθείσας ιδέας της εταιρείας να χτίσει ένα ισχυρό εμπορικό brand με βάση τη σειρά. Τώρα, το κατά πόσο ήταν τυχαία η επιλογή του, ή κατά πόσο εσκεμμένη, ως μέσο ψυχολογικής πίεσης στον Alan Moore, το αφήνω στην εκτίμησή σας. Ο Steve χρειαζόταν πολύ τα χρήματα, λόγω της αρρώστιας του αδερφού του, αλλά τους είπε οτι πρώτα πρέπει να πάρει την έγκριση του Alan. Αυτός έδωσε την έγκρισή του στον καλό του φίλο, γνωρίζοντας την ανάγκη του.

Λίγο αργότερα, o διαμεσολαβητής Dave Gibbons ανακοίνωσε στον Alan Moore την τραγική ιδέα της DC να εκδόσει σε animated ταινία μικρού μήκους το comic που περιέχεται μέσα στο Watchmen (Tales of the Black Freighter). Ο Moore το βρήκε πολύ κακή ιδέα, αλλά του είπε πως αν συμφωνεί εκείνος, δεν έχει πρόβλημα, αρκεί να αναφερθεί οτι ο ίδιος δε σχετίζεται σε καμία περίπτωση με το εγχείρημα. Ο Dave Gibbons τότε του είπε : "Το ήξεραν στη DC οτι θα συμμορφωθείς ησύχως". Ο Moore ζήτησε εξηγήσεις για την κουβέντα που μόλις του ξεστόμισε, μα ο Gibbons απάντησε πως δεν ξέρει τί εννοούσαν. Ο Moore όμως κατάλαβε. Κατάλαβε οτι η ισχυρή εταιρεία των comics είχε συνδέσει την "επέκταση" των Watchmen με τα χρήματα που χρειαζόταν ο φίλος του, ασκώντας του έτσι ψυχολογικό πόλεμο. Στη DC όμως δεν άρεσε η ιδέα να αναφέρεται καθαρά οτι ο μεγάλος Alan Moore δε σχετίζεται με το project, και έτσι το ακύρωσε. Ακύρωσε επίσης τη νουβέλα, στερώντας έτσι απο τον Steve Moore τα χρήματα που είχε τόσο ανάγκη. Η νουβέλα δεν έγινε ποτέ, αλλά το animation πραγματοποιήθηκε το 2009.


Η άποψη που σχημάτισα εγώ διαβάζοντας αρκετές συνεντεύξεις, παραδεχόμενος ασφαλώς οτι είμαι προκατειλημμένος υπέρ του μεγάλου άγγλου συγγραφέα, όπως νομίζω και οι περισσότεροι θαυμαστές της δουλειάς του, είναι οτι τα αφεντικά της DC, οι κύριοι Dan Didio και Jim Lee, γλυκάθηκαν απο την επιτυχία της (μέτριας, κατά τη γνώμη μου) μεταφοράς των Watchmen στη μεγάλη οθόνη, και επιθυμούν να αποκομίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα απο την αναζοπύρωση του ενδιαφέροντος του κοινού για τη σειρά. Και φυσικά, όταν μια μεγάλη εταιρεία μυρίζεται την προοπτική για χοντρά κέρδη, δε διστάζει κυριολεκτικά σε τίποτα προκειμένου να πετύχει το σκοπό της.

Αν βρίσκετε την άποψή μου υπέρ του δέοντος προκατειλημμένη, παραθέτω μερικά links απο τις συνεντεύξεις και τα άρθρα που διάβασα ώστε να σχηματίσετε τη δική σας άποψη. Τη μερίδα του λέοντος στις δηλώσεις κατέχει ο Alan Moore, καθώς ήταν αυτός που έκανε τις περισσότερες (κάτι που του απέφερε αρκετές αντιπάθειες στη βιομηχανία των comics, μιας και είναι γνωστό οτι δε μασάει τα λόγια του).


Alan Moore says goodbye to comics - again
Αlan Μoore's "disgusted by the comics industry" interview
Dan Didio (DC) on Watchmen
Alan Moore's Watchmen rant
Alan Moore: "I Don’t Want Watchmen Back"

does Dan Didio have too much power over the DCU? - forum
imdb on Watchmen 2

3 σχόλια:

  1. Καταπληκτικό κείμενο, για έναν πολύ μεγάλο δημιουργό και μια κόντρα που πραγματικά με πικραίνει... αρκεί να σκεφτούμε που θα βρισκόταν η DC (και η ακόλουθη Vertigo) τα τελευταία 30 χρόνια αν δεν είχε περάσει απο τις τάξεις της ο Moore στα '80ς...

    Αλλά όπως πολύ σωστά λες φίλε πίθηκε, σκοπός μιας μεγαλοεταιρείας όπως αυτή δεν είναι παρά τα κέρδη, τίποτα περισσότερο, απο κει πηγάζουν όλα.

    Εν τω μεταξύ όλες οι μεταφορές των έργων του Moore στην οθόνη (με εξαίρεση ίσως το V for Vendetta) ήταν η μία χειρότερη απο την άλλη. Άντε να είσαι δημιουργός τώρα και να βλέπεις να καπηλεύονται έτσι το έργο ζωής σου, πως να μη τα πάρεις στο κρανίο.

    Πάντως έχω την αίσθηση πως ο Moore δε θα εγκαταλείψει τα κόμικς. Έργα όπως το Leaque of Extraordinary Gentlemen βρίσκονται εν εξελίξει (πέρα και μακριά απο την dc), ενώ απ' ότι έχω δει υπάρχουν πλάνα και για άλλα κόμικς... αν και τίποτα δε το λέω με σιγουριά. Αλλά απο την άλλη, πως γίνεται ένας δημιουργός να εγκαταλείψει οριστικά την τέχνη του.

    Και πάλι μπράβο για το πολύ ενδιαφέρον κείμενο. Α, και καλή χρονιά! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή χρονιά φίλε κούνελε !
    Οι απίστευτοι τύποι της DC δέχτηκαν με χαρά την απόφαση του Moore να μην εισπράξει χρήματα για την ταινία Watchmen, και για όσες άλλες βλακείες έχουν στο νού τους να κάνουν, αλλά ήθελαν και το όνομά του να φιγουράρει. Θράσος, έτσι ?

    Βασικά, δεν θα εγκαταλείψει τα comics, αλλά τη βιομηχανία. Ήδη εκδίδει ένα fanzine, προσπαθώντας να επαναφέρει το "ρομαντικό" αυτό είδος περιοδικού στο προσκήνιο (θα κάνω ένα σχετικό αφιέρωμα κάποια στιγμή).

    ΑπάντησηΔιαγραφή