Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Salammbô

Μία sci-fi μεταφορά του αριστουργήματος του Gustave Flaubert από τον Philippe Druillet

Ο Philippe Druillet είναι ένας από τους κορυφαίους ευρωπαίους κομίστες, και το Salammbô είναι ένα από τα κορυφαία έργα του, με πρωταγωνιστή τον κορυφαίο χαρακτήρα που δημιούργησε ποτέ στην πολύ πλούσια καριέρα του - τον Lone Sloane. Είναι μία μεταφορά σε comics του ομώνυμου ιστορικού μυθιστορήματος του Gustave Flaubert, διασκευασμένο στο αγαπημένο είδος του Druillet, την επιστημονική φαντασία.

Το έργο αποτελείται από 3 τόμους, με τον πρώτο που δανείζει τον τίτλο του σε όλη την τριλογία να δημοσιεύεται αρχικά στα τεύχη #48-54 του θρυλικού περιοδικού Métal Hurlant, το οποίο είχε συν-ιδρύσει ο γάλλος κομίστας το 1975 μαζί με άλλους τρείς εκλεκτούς συναδέλφους του. Ένας από αυτούς ήταν ο μεγάλος Moebius. Το 1980 εκδόθηκε και σε μορφή album από την εκδοτική εταιρεία των συντελεστών του περιοδικού, την Les Humanoïdes Associés. Η εταιρεία Dargaud κυκλοφόρησε τους υπόλοιπους δύο τόμους, τους Carthage (1982) και Mathô (1986).

Το 1984 ο πρώτος τόμος κυκλοφόρησε και στα ελληνικά από την εταιρεία Βαβέλ / Ars Longa, σε μία πολύ μέτρια και πλέον δυσεύρετη έκδοση. Ο δεύτερος τόμος δημοσιεύθηκε σε συνέχειες το 1985-86 στο περιοδικό επιστημονικής φαντασίας Επόμενη Μέρα (τεύχη 1, 2, 4-8), και ο τρίτος τόμος δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα (αθάνατη ελληνική πραγματικότητα).

Το Salammbô του Gustave Flaubert (συγγραφέα επίσης της Madame Bovary) είναι μία ηρωική περιπέτεια ιστορικού περιεχομένου του 1862, που βασίζεται χαλαρά σε ένα αληθινό ιστορικό γεγονός. H υπόθεση διαδραματίζεται στην Καρχηδόνα τον 3ο αιώνα π.Χ, κατά τα γεγονότα μίας εξέγερσης μισθοφόρων που ακολούθησε τον πρώτο από τους τρείς πολέμους της πόλης με τη νεαρή τότε ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Οι μισθοφόροι που βοήθησαν την πόλη στον πόλεμο παραμένουν απλήρωτοι, με τους κατοίκους να προσπαθούν να τους παραπλανήσουν για να αποφύγουν την πληρωμή. Ο εκνευρισμός στις τάξεις των μισθοφόρων αυξάνεται, με αποτέλεσμα αρκετούς βανδαλισμούς και λεηλασίες σε όλη την Καρχηδόνα.

Η πανέμορφη νεαρή ιέρεια Salammbô, κόρη του τιμημένου στρατηγού Hamilcar Barca, ο οποίος λείπει σε εκστρατεία με το κύριο στράτευμα, προσπαθεί να διατηρήσει τις ισορροπίες και να αποφύγει το διαφαινόμενο αιματοκύλισμα. Όταν εμφανίζεται με θάρρος ανάμεσα στους βάρβαρους στρατιώτες για να τους ηρεμήσει, δύο από τους αρχηγούς τους, ο Mathô και ο Narr'Havas, την ερωτεύονται παράφορα και μονομαχούν για χάρη της. Με τη βοήθεια του Σπένδιου, ενός πρώην σκλάβου που έχει κερδίσει την ελευθερία του, ο Mathô θα κλέψει ένα από τα ιερά κειμήλια της πόλης, το πέπλο της θεάς Tanit, για να αναγκάσει το αντικείμενο του πόθου του να έρθει να το(ν) αναζητήσει. Εν τω μεταξύ ο Hamilcar Barca (πραγματικό ιστορικό πρόσωπο, πατέρας του μεγαλοφυούς στρατηγού Hannibal) επιστρέφει από τον πόλεμο, και ξεκινούν αιματηρές συγκρούσεις ανάμεσα στον Καρχηδονιακό στρατό και τους μισθοφόρους. Το αίμα, το πάθος και η φωτιά θα αποτελέσουν το βίαιο σκηνικό πάνω στο οποίο θα διαδραματιστεί ο τραγικός έρωτας της Salammbô και του Mathô.









Ο Philippe Druillet μεταφέρει με εκπληκτικό τρόπο την ιστορία του Flaubert στο μακρινό μέλλον, τοποθετώντας στη θέση του Mathô τον αγαπημένο του χαρακτήρα και ήρωα των περισσότερων δουλειών του, το διαστημικό ταξιδευτή και τυχοδιώκτη Lone Sloane. Το γεμάτο αίμα και πάθος επικό κείμενο ταιριάζει απόλυτα στην ψυχοσύνθεση του ασυγκράτητου και παρορμητικού ήρωα, στρώνοντας το υπόβαθρο για μία συναρπαστική διαστημική τραγωδία, με μία από τις κορυφαίες εικονογραφήσεις που έχει υπάρξει ποτέ στο είδος των comics επιστημονικής φαντασίας. Στο Salammbô ο ώριμος πλέον Druillet συνδυάζει όλες τις πολυάριθμες και πρωτοποριακές τεχνικές που είχε χρησιμοποιήσει στη μέχρι τότε καριέρα του, με το αποτέλεσμα να συνιστά έναν αληθινό καλλιτεχνικό θρίαμβο.

Κάθε σελίδα είναι απλά μαγευτική, με τις συνηθισμένες υπέροχα πολύπλοκες συνθέσεις του ταλαντούχου δημιουργού να συνδυάζονται με ολοσέλιδες ή δισέλιδες μεγαλειώδεις εικονογραφήσεις χωρίς κείμενο, και με άλλες σελίδες παραδοσιακού comic φορμά ή απλής αφήγησης διακοσμημένης με γεωμετρικά μοτίβα, συνθέτοντας ένα πολύχρωμο μέσα στη σκοτεινιά του χάος, μία πανέμορφη καλλιτεχνική αναρχία. Η προσοχή στη λεπτομέρεια και τους χρωματισμούς των σκηνικών των μαχών και των θεόρατων, επιβλητικών οικοδομημάτων φανερώνουν την απίστευτη δουλειά που έχει επενδύσει ο δημιουργός σε κάθε σελίδα ξεχωριστά, και δικαιολογούν απόλυτα τον τίτλο του Space Architect που του έχει αποδόσει ο κόσμος των comics.






Οι εικόνες που έχω παραθέσει μέχρι τώρα είναι μόνο από τον πρώτο και ομώνυμο τόμο, επειδή 1ον: είναι ο καλύτερος, τόσο από άποψη σεναρίου όσο και εικονογράφησης, και 2ον: είναι ο μόνος τόμος από τον οποίο βρήκα εικόνες στο internet με τα παλιά, πρωτότυπα χρώματα του Druillet. Δυστυχώς, το έργο έχει κυκλοφορήσει συλλεγμένο σε 1 τόμο με καινούρια, ψηφιακά χρώματα, κάτι που αποτελεί έγκλημα, καθώς η ψηφιακή τεχνολογία "ισοπεδώνει" την εξαιρετική εικονογράφηση του μεγάλου γάλλου δημιουργού, αφαιρώντας μεγάλο βαθμό από την υπέροχη, ανάγλυφη υφή που προσδίδουν τα δικά του χρώματα. Για να μην αναφέρω οτι μια τέτοια κίνηση συνιστά έλλειψη σεβασμού πρός το πρόσωπο του καλλιτέχνη. Κοιτάξτε την παρακάτω εικόνα και συγκρίνετε μόνοι σας. Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω το νόημα παρόμοιων κινήσεων, μιας και η διαφορά στην ποιότητα είναι νομίζω εμφανής. Θύμα της ίδιας αψυχολόγητης τακτικής έχει πέσει και ο μεγάλος Moebius στο αριστούργημά του The Incal. Είναι τρελοί αυτοί οι γαλάτες !

Μετά τη συγκριτική εικόνα, ακολουθεί ένα δείγμα από τους τόμους 2 και 3 με τα ψηφιακά χρώματα. Ασφαλώς, η εικονογράφηση παραμένει κορυφαία, απλώς έχει χάσει λίγη από τη μεγαλοπρέπειά της.








6 σχόλια:

  1. μα που πηγε παλι το σχολιο μου,τι γινεται; :(

    ελεγα χτες λοιπον ποσο καταπληκτικες εικονες εχει αυτο το κομικ!καθε σου αναρτηση αγαπητε χρηστο ειναι εμπνευση για μενα :P

    εννοειται τα πρωτοτυπα χρωματα ειναι κλασσεις ανωτερα απο τα ψηφιακα,αν και αυτο φαινεται μονο στην εικονα που κανεις τη συγκριση. για ποιο λογο ομως να κανεις ψηφιακα χρωματα;δε μπορω να το καταλαβω :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χελόου Βάσω ! Τί έχουμε εδώ ? Υπόθεση εξαφανισμένων σχολίων ε ? Χμμμμ, μυρίζομαι διαγαλαξιακή συνομωσία με μυστικιστικές προεκτάσεις, υποκινούμενη από εξωσυμπαντικά, αρχέγονα και υποχθόνια λόμπι. Αυτή είναι μια υπόθεση για τον Lone Sloane (ό,τι να'ναι) !

      Ο Druillet είναι ένας από τους καλύτερους εικονογράφους που έχουν περάσει ποτέ από τον κόσμο των comics, και είναι μεγάλη μου παράλειψη που μέχρι σήμερα δεν είχα αναρτήσει τίποτα δικό του. Αν κοιτάξεις και άλλες δουλειές του (π.χ Delirius, Gail, Yragael, Chaos) θα πάθεις πλάκα. Ο τύπος ξοδεύει απίστευτες ώρες δουλειάς σε κάθε σελίδα, και η φαντασία του συγκρίνεται μόνο με αυτή του Moebius (που ήταν και φιλαράκια, αλλά μετά τσακωθήκανε, για να πούμε και το κουτσομπολιό μας).

      Ααααααα, σ'ευχαριστώ πολύ και για τα καλά σου λόγια. Χαίρομαι ιδιαίτερα αν σου δίνω κάποιο κίνητρο να ζωγραφίσεις κι άλλα από τα υπέροχα, ονειρικά σου σχέδια. Γι'αυτό θα σου αφιερώσω την επόμενη ανάρτηση (σε 2-3 μέρες φαντάζομαι θα την ανεβάσω), με μία μικρή ιστορία που έχει εξαιρετική και πολύ ιδιαίτερη εικονογράφηση. Θα σου αρέσει πολύ. Και αν σε εμπνεύσει κιόλας, ακόμα καλύτερα !

      Διαγραφή
  2. Πολύ ωραίο άρθρο.Υπάρχει περίπτωση να μάθουμε πώς ακριβώς λέγεται στα γαλλικά η αγαπημένη του Sloane η Θρύλη;Εμφανίζεται στο "Lone Sloane:Chaos".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μεσημέρι φίλε Άγγελε!

      Με λίγο ψάξιμο που έκανα στο internet δεν το βρήκα το όνομα της δεσποινίδας, όμως στο σπίτι νομίζω οτι το έχω το Chaos στα γαλλικά (θυμάμαι κάτι κουτσο-φραντσέζικα). Όταν γυρίσω απ'τη δουλειά θα το κοιτάξω και θα σου απαντήσω.

      Διαγραφή
  3. ... και το όνομα αυτής Légende. Οπότε, το Θρύλη είναι αρκετά καλή μετάφραση. Αλήθεια, πού το βρ΄ξκες στα ελληνικά ? Δεν είχα υπ'όψιν οτι υπήρχε μεταφρασμένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή