Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2017

Lisbon History comic mural

Η ιστορία της Λισαβώνας σε μία υπέροχη comics τοιχογραφία




...
Αν και μπήκε ο κακός Σεπτέμβρης, ο καιρός είναι ακόμα καλός ώστε να μας επιτρέπει μία τελευταία "καλοκαιρινή" ανάρτηση, μία ευκαιρία να αναπολήσουμε τις πρόσφατες διακοπές μας (αααχ !) ή να σκεφτούμε με μαζοχισμό πόσος καιρός απομένει για τις επόμενες (βαααχ !) Αφού ξεφυσήξαμε λοιπόν, ας μεταφερθούμε στην πανέμορφη Λισαβώνα (πρωτεύουσα της Πορτογαλίας για τους αστοιχείωτους), για να δούμε μία σύντομη και πολύ όμορφη ιστορία της πόλης σε μορφή ... comics τοιχογραφίας !

Η έξυπνη ιδέα και η πολύ καλή υλοποίηση ανήκει στον εικονογράφο και κομίστα Nuno Saraiva, με το όμορφο έργο του να κοσμεί πλέον την παλαιότερη και ίσως ωραιότερη συνοικία της Λισαβώνας, την Alfama. Η γειτονιά με τα στενά σοκάκια, τα παζάρια και την πλούσια παράδοση στις εικαστικές τέχνες είναι το αντίστοιχο Μοναστηράκι της πόλης, αλλά σε αρκετά πιο μεγάλη και όμορφη (και καθαρή) βερσιόν. Η ακριβής τοποθεσία της τοιχογραφίας είναι στην οδό Norberto de Araújo, στο Portas do Sol της Alfama, με τη στοά όμως που τη φιλοξενεί να κρύβει ένα ... βρώμικο μυστικό !





Στη δεύτερη εικόνα με τα λιγότερα panels, ίσως κάποιος παρατήρησε την επιγραφή Sanitarios Publicos δίπλα από την πόρτα. Και αν αυτός ο παρατηρητικός κάποιος ξέρει λίγα ισπανικά, ή κάποια άλλη γλώσσα με λατινική ρίζα, θα κατάλαβε οτι κάτι έχει να κάνει με δημόσια υγιεινή. Βεβαίως, η κόκκινη επιγραφή WC από πάνω δεν αφήνει κανένα περιθώριο για αμφιβολίες.... Πρόκειται για δημόσια ουρητήρια !
Δημόσια Ουρητήρια στο Portas do Sol, Alfama, Lisboa (χάρτης Google)

Και πριν αρχίσω τη γκρίνια οτι τα comics τα έχουν... χεσμένα στην Πορτογαλία, θα κάνω την παρατήρηση οτι πουθενά στη χώρα μας δεν έχω δεί ένα τόσο όμορφο comic strip σε δημόσιο χώρο, μία μόνιμη απόδειξη της κουλτούρας και της αγάπης της μεσογειακής χώρας για την 9η τέχνη.

Ας πάμε τώρα να δούμε μερικά από τα panels του ιστορικού αυτού comic strip














Η Λισαβώνα λοιπόν ιδρύθηκε ως Allis-Ubbo (Porto Seguro, σίγουρο λιμάνι) από Φοίνικες εμπόρους τον 5ο αιώνα π.Χ, με τους μύθους που αναφέρουν τον Οδυσσέα ως ιδρυτή της να έχουν απορριφθεί από τους αρχαιολόγους. Αργότερα γνωστή με το κέλτικο όνομα Olisippo, η πόλη δέχτηκε επιδρομές και κατοχή από Ρωμαίους, Βησιγότθους, Μαυριτανούς Άραβες, Ισπανούς (φυσικά), μέχρι και τον Ναπολέοντα. Συμμετείχε στις Σταυροφορίες (1147 μ.Χ), υπέφερε από την πανούκλα, δέχθηκε επανειλημμένως την ισπανική καταπίεση και έστειλε τον Vasco da Gamma στα ιστορικά εξερευνητικά του ταξίδια (1497 μ.Χ). Το τελευταίο panel μας πηγαίνει στην απελευθέρωση της Πορτογαλίας από τον δικτάτορα Salazar το 1974, και έχει έξυπνα αφεθεί κενό, για να δηλώσει οτι το μέλλον της πόλης δεν έχει γραφτεί ακόμη.


Ο Nuno Saraiva (με τη βοήθεια του Hugo Henriques) επί τω έργω


2 σχόλια:

  1. Είναι τόσο όμορφη αυτή η δουλειά, που (δυστυχώς) το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα είναι οι βανδαλισμοί που θα είχε υποστεί αν είχε φιλοξενηθεί στα μέρη μας. (Όπως εκείνο το αριστουργηματικό γκράφιτι με την κουκουβάγια στο Μεταξουργείο ή η μεγαλογραφία του Αντεντοκούνμπο) Οι Πορτογάλοι προφανώς έχουν λιγότερα ψυχολογικά προβλήματα και ο κομιξοτοίχος παραμένει όμορφος και καθαρός. Ακόμα και η πόρτα του WC μ'αρέσει, δίνει τρισδιάστατη όψη στο έργο. Σαν installation art είναι.
    ΥΓ. Καλώς ήρθες αγαπητέ. Από το μέγεθος του "αχ" καταλαβαίνω πόσο καλά πέρασες στις διακοπές :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς σας βρήκα αγαπητέ μου δόκτορα !
      Πέρασα πολύ καλά όντως. Το ίδιο ελπίζω και για εσάς.

      Από κουλτούρα είναι αλήθεια οτι δεν τα πάμε και πολύ καλά, τόσο κομιξική όσο και γενικότερα. Σίγουρα αν γινόταν κάτι αντίστοιχο σε κανένα σοκάκι στην Ελλάδα, εκτός από τους βανδαλισμούς θα το έκαναν και αυτοσχέδιο δημόσιο ουρητήριο, μιας και δεν έχουμε κανονικά.

      Και για να σε συμπληρώσω ... Εύγε στον Luis Figo της 9ης τέχνης !

      Διαγραφή